مکتب خانه پارسی

مکتب خانه دریچه ای رو به علم و دانش

مکتب خانه پارسی

مکتب خانه دریچه ای رو به علم و دانش

We Spend More, But Have Less; We Buy More, But Enjoy It Less
مکتب خانه پارسی
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
نویسندگان

پان‌ترکیسم: آمیزه‌ای از جهل و جعل

مدیر | دوشنبه, ۳ آذر ۱۳۹۳، ۰۹:۵۹ ب.ظ

به خشنودی دادار اورمزد

درود بر یکایک دوستان ارجمند

بی گمان همه هم میهنان از اذری گرفته تا برادران کرد و بلوچ و لر و مازنی و گیلک و ... با پان ترک ها اشنایی ولو اندکی هم که شده دارند.در این نوشتار که بخش نخست نوشتار (شناخت و بررسی پان ترکیسم )میباشد پاره از ابعاد وجودی این گروه سیاسی و اماج و جهانبینی انها را بررسی خواهیم نمود.

بی مناسبت نمیبینم که با سروده ای از سرایشگر پر اوازه و فرهیخته و میهن دوست اذری استاد شهریار اغاز به نگاشتن کنم. این ناچیز به نمایندگی از همه ایرانیان این دو قصیده از استاد را پیشکش میکنم به روان پاک همه درگذشتگان میهن دوست اذرابادگان از روزگار ماد تا به امروز و سپس همه جانباختگان در راه ازادی و سربلندی ایران از هزاره های پیش تا به امروز.

این قصیدت را که جوش خون ایرانیت است

گوهر افشان خواستم در پای ایران جوان

شهریارا تا بود از آب، آتش را گزند

باد خاک پاک ایران جوان مهدامان

(دیوان - ج ۱- ص ۳۶۵)

تو همایون مهد زرتشتی و فرزندان تو

پور ایرانند و پاک آئین نژاد آریان

اختلاف لهجه ملیت نزاید بهر کس

ملتی با یک زبان کمتر به یاد آرد زمان

گر بدین منطق ترا گفتند ایرانی نه ایی

صبح را خواندند شام و آسمان را ریسمان

( دیوان - ج ۱ - ص ۳۵۲)

اما پان ترکیسم:

براستی این گروهک چیست؟

از چه زمانی اغاز به کار کرده است؟

اماج و خواست ان چیست؟

و در راستای خواسته های خود دست به چه کاری میزند؟

پیشینه ان چیست؟

در این نوشتار به این پرسش و پرسش های دیگری ازین دست پاسخ خواهیم داد.

 

نخست با نام واژه پان ترک یا درستر بگوییم پان ترکیسم اغار میکنیم.

پان یک واژه یونانی به چم(معنی)همه میباشد. پسوند (یسم) نیز پس از نام همه گروه های سیاسی به کار میرود.مانند کمونیسم و لیبرالیسم و توتالیتریسم و .... 

پسوند (یست) نیز برای پیروان گروه های سیاسی به کار میرود مانند لیبرالیست یا سوسیالیست (یعنی فرد پیرو مکتب سوسیالیسم یا سوسیال)

 

اما پیدایش این گروه از گجا بود و چه کسانی بنیان پان ترکیسم را گذاشت؟

نخستین بار از سوی یک خاورشناس مجارستانی یهودی تبار بنام آرمینیوس وامبری در دهه ۱۸۶۰ ساخته و مطرح گشت. وامبری رایزن سلطان عثمانی شده‌بود ولی در نهان برای لرد پالمرستون و دفتر امور خارجه بریتانیا کار می‌کرد.

اما چرا این گروه بنیان گزاری شد؟

باز هم پاسخ برای کسانی که تاریخ خوانده اند ساده است:

ساختن و مطرح کردن این اندیشه از سوی وامبری و بریتانیا در اصل به منظور ایجاد یک کمربند از آلتائی زبان‌ها در جنوب روسیه بود تا مانعی شود برای گسترش و رخنه روسها به مستعمرات انگلیس (به ویژه هندوستان)

بعدها یهودی‌ها و صهیونیست‌های دیگری کار وامبری را ادامه دادند از آن جمله نویسنده یهودی فرانسوی بنام لئون کاهون که در کتاب خود «Introduction al'Histoire de l'Asie, Turcs, et Mongols, de» به شکل‌دهی و تبلیغ پان ترکیسم پرداخت. پس از او به نویسنده یهودی انگلیسی برمی‌خوریم بنام آرتور ل. دیوید که در کتاب خود کوشید تا به ترک‌زبان‌ها حس برتری نژادی و نژادپرستانه بدهد. این ایده در اوایل سده بیستم از طریق ترکان جوان در امپراتوری عثمانی شکل گرفت.

 

اما همانگونه که دوستان و همراهان ارجمند میدانند هر قوم و گروه برای بیان برتری خود میباید دارای پیشینه ای گسترده و بزرگ باشد.

برای نمونه ادولف هیتلر خون اشام بزرگ اتریشی با منسوب کردن خود به نژاد اریایی خون مردم المان را به جوش اورد و در راستای کارهای خود از نام و نشان نژاد اریایی سود جست.

پس پان ترک ها نیز برای رسیدن به اماج خویش نیاز بود تا برای خود پیشینه ای فاخر بیابند و در صورت نیافتن برای خود بسازند.و اگر این کار هم برای انها ناممکن بود به تخریب نژاد های دیگر و تاریخ و افتخارات انان دست یازند.(کاری که چندیست در ایران مشغول انجام ان هستند)

هیچکس به اندازه پیشینه نگار روس ولادیمیر مینورسکی این گفته را خوب بیان نکرده است.

این پیشینه نگار و خاورشناس روس میگوید:

«هر جا که پرسش حل نشده ای در زمینه فرهنگ قوم‌های شرق باستان پدید آید ترکان بی درنگ دست خود را همان جا دراز می کنند».مینورسکی ضمن انتقاد از روش مورّخان پان ترکیست، بیان می دارد که «مسائل علمی حل نشده ای در زمینة فرهنگ اقوام شرق باستان » بستری برای جعل تاریخی و توجیه مقاصد ایدئولوژیک پان ترکیسم فراهم ساخته است.

 

اما درباره ایدولوژی های دیگر پان ترکیسم زین پس نوشته های دیگری خواهیم اورد.اما در اینجا جای دارد تا به شیوه کار و کنش انها در کشورمان ایران بپردازیم.

در این بخش از نوشتار شیوه های انها را بیان خواهیم نمود.

امروز کار و کنش انها هماره در بخش های اذری نشین اذربایگان میباشد.

زیرا بر اساس اندیشه و پندار پان ترک ها هر قوم زبان ترکی داشته باشد ترک شمرده میشود حال انکه با مطالعه بسیار گذری بر تاریخ اذربایگان نیز پی به ترک نبودن اذریان خواهیم برد و در این تارنما نیز چند نوشته دراین باره م.جود است که دوستان میتوانند ان انها را خوانده و از انها استفاده کنند.

شیوه هایی که انها در ایران و برای جدایی اذریان از دیگر اقوام ایرانی و اریایی به کار میبرند به شرح زیر میباشد:

1- ضعیف نشان دادن و وابسته کردن زبان پارسی تنها به قوم پارس و کم رنگ کردن نقش زبان پارسی به عنوان زبان رسمی و مشترک اقوام ایرانی.

2- نشان دادن تباری غیر ایرانی برای قوم آذری.

3-ارائه‌ی آمارهای جمعیتی غیر از آمار رسمی کشور نظیر ۳۰ میلیون آذری ساکن در ایران.

4- یکسره رد کردن وجود اصطلاح و تبار آریایی و همچنین القاء این موضوع که واژه و نام ایران پیشینه ای ندارد.

5- تحریف قراردادهای ترکمنچای و گلستان و اشاره به دو تکه شدن کشوری به نام آذربایجان در پی این قراردادها.

6- ترک خواندن مادها، آذری‌ها، نظامی گنجوی، بابک خرمدین، اشکانیان، سکاها، سوری ها، ایلامی ها، تورانیان.

7- تاختن به بزرگان و نام‌آوران فرهنگی و تاریخی کشورهای پیرامون به ویژه ایران.

8-تشویق به جدایی طلبی با نام ازادی.

9-جعل تاریخ و ساخت تاریخ برای نژاد ترک و تحریف تاریخ سایر نژادها به ویژه نژاد اریایی و ایران.

جالب است بدانید پان ترک هایی که ازادی را دستاویز خود برای جدایی طلبی قرار داده اند چندین و چند بار مردم ازادی خواهی را که خواستار رهایی از یوغ انها بودند را به خاک و خون کشیدند از جمله برادران کرد ما که به انها لقب زشت (ترک کوهی) را نیز داده اند.

در زیر چند نمونه از نسل کشی های پان ترک ها اورده خواهد شد:

نسل کشی کردها:

بر اساس مجله تحقیقات نسل‌کشی، با رهبری گروه ترکان جوان برنامه از بین بردن هویت کردها، اخراج آنها از سرزمین اجدادیشان و جابجایی آنها در گروهای کوچکتر انجام شده‌ است. در این دوره کردها مجبور به جابجایی و پیاده روی‌های مرگ آور و اجبار به ترک شدن گردیدند.ترکان جوان این برنامه را در طول جنگ جهانی اول اجرا کردند که در طی آن ۷۰۰ هزار کرد مجبور به جابجایی اجباری شدند که در میان این جابجایی‌های اجباری ۳۵۰ هزار نفر از آنان از بین رفتند.این کردها توسط گروه ترکان جوان مجبور به راهپیمایی‌های مرگ‌آور شبیه به آنچه برای ارامنه اتفاق افتاد شدند.که بخشی از برنامه‌ای بود که برای از بین بردن هویت کردها در ترکیه انجام شد.همچنین این جنبش دلیلی است بر نگاهی که دولت ترکیه تا سال ۱۹۹۱ بر کردها داشته‌است.در تلاشی برای انکار هویت کردها دولت ترکیه تا سال ۱۹۹۱ کردها را جزو ترک‌های کوهستانی رده بندی می‌کرد.

نسل کشی ارامنه:

پان ترکیسم به عنوان عامل مستقیم در نسل کشی ارامنه در اواخر سال ۱۹۱۵ که انور پاشا در آن درگیر بود مطرح می‌شود که به عنوان تلاش برای حذف اقلیت‌های غیرترک و غیرمسلمان از اواخر دوره عثمانی به منظور پرورش دولت جدید پان ترکی مطرح است.

.

نسل کشی یونانیان:

نسل‌کشی یونانی‌ها  واژه‌ای است که از سوی برخی از پژوهشگران جهت اتفاقی که برای مردم یونانی تبار امپراطوری عثمانی در طول و پس از جنگ جهانی اول رخ داد اطلاق می‌شود.که در طی آن یونانی‌ها همچون ارامنه و آشوری‌ها مورد آزار و اذیت و کشتار و اخراج از کشور و پیاده روی‌های مرگ آور توسط ترک‌های جوان و کمالیست‌ها قرار گرفتند.جورج دابلیو رندل از وزارت خارجه انگلستان در میان سایر دیپلمات‌ها از تبعید و قتل و عام یونانی‌ها پس از آتش بس سخن به میان آورد. تخمین‌ها از کشته شدن صدها هزار یونانی تبار در خلال این آزار و اذیت‌ها سخن می‌گویند.

نسل کشی اشوریان:

در کنار نسل کشی یونانیان و ارامنه، کشتار آشوری‌ها در محل به دست پان ترک‌های ترکان جوان در رژِیم عثمانی صورت پذیرفت. در طی سال ۱۹۲۲ طی یادداشتی از شورای ملی آَوری-کلدانی تخمین زده شد ۲۷۵٬۰۰۰ نفر آشوری بدست ترکان کشته شدند.

نسل کشی درسیم:

در سال ۱۹۳۸ و ۱۹۳۷ تعداد ۶۵،۰۰۰-۷۰،۰۰۰ کرد علوی کشته و هزاران نفر تبعید شدند.

-----------------------------------------------

پینوشت ها:

  1. Mansur Hasanov, Academician of Academy of Sciences of Tatarstan Republic, "Великий реформатор", in magazine "Республика Татарстан" № ۹۶-۹۷ (۲۴۳۹۳-۲۴۳۹۴), ۱۷ May 2001. (روسی)

  2. ۸٫۰ ۸٫۱ ۸٫۲ ۸٫۳ ۸٫۴ Pan-Turanianism Takes Aim at Azerbaijan: A Geopolitical Agenda by Dr. Kaveh Farrokh

  3. ↑ Pan Turkism, par minorsky dans ensycolpdie de islam, Livraison N. P. ۹۲۴ Akopov

  4. ↑ "پان ترکیسم"، دانشنامه جهان اسلام

  5. ↑ پان ترکیسم، ایران و آذربایجان ۱۳۸۹: محسنی، محمد رضا، انتشارات سمرقند

  6. ↑ E. Van Donzel. “Pan-Tutkism”. Islamic Desk Reference: compiled from the Encyclopedia of Islam. Brill, 1994, ISBN 978-90-04-09738-4, ‏p 337.

  7. ↑ Jacob M. Landau. Pan-Turkism: From Irredentism to Cooperation. Hurst, 1995.

  8. ↑ Zakiev - Genesis - TurkicWorld

  9. ↑ Young Turks and the Armenian Genocide, Armenian National Institute

  10. ↑ Robert Melson, Leo Kuper, "Revolution and genocide: on the origins of the Armenian genocide and the Holocaust", University of Chicago Press, 1996. pg 139: "It was in this context of exclusion and war that CUP made a decision to destroy the Armenians as a viable national community in Turkey and the pan-Turkic empire. Thus a revolutionary transformation of ideology and identity for the majority had dangerous implications for the minority. As will be discussed in Chapter 5, the Turkish nationalists revolution, as initiated by the Young Turks, set the stage for the Genocide of Armenians during the Great war"

  11. ↑ Assyrian International News Agency, International Genocide Scholars Association Officially Recognizes Assyrian, Greek Genocides, Retrieved on 2007-12-15.

  12. ↑ Foreign Office Memorandum by Mr. G.W. Rendel on Turkish Massacres and Persecutions of Minorities since the Armistice (20 March 1922)

  13. R. J. Rummel. "Statistics of Democide". Chapter 5, Statistics Of Turkey's Democide Estimates, Calculations, And Sources. http://www.hawaii.edu/powerkills/SOD.CHAP5.HTM. Retrieved 2006-10-04.

  14. ۲۰٫۰ ۲۰٫۱ Samuel Totten, Paul Robert Bartrop, Steven L. Jacobs, "Dictionary of Genocide",Greenwood Publishing Group, 2008. pp 25-26

  15. ۲۱٫۰ ۲۱٫۱ ۲۱٫۲ ۲۱٫۳ ۲۱٫۴ Schaller, Dominik J. and Zimmerer, Jürgen 'Late Ottoman genocides: the dissolution of the Ottoman Empire and Young Turkish population and extermination policies—introduction', Journal of Genocide Research, 10:1, 7 – 14. Online access: [۱] (Accessed March 2011). Excerpt 1:"It is, however, important to acknowledge that the Young Turkish leaders aimed at eliminating Kurdish identity by deporting them from their ancestral land and by dispersing them in small groups. The Young Turks partially implemented these plans during World War I: up to 700,000 Kurds were forcibly removed; half of the displaced perished." Excerpt 2:"Even more importantly, as shown above, Kurds fell victim to a similar treatment at the hands of the Young Turks as the Armenians and other Christian groups.". Excerpt 3: "As we can see from Knzler's statement, Kurds had to endure a very similar fate to that of the Armenians. Forcing them on death marches during the winter closely resembles the Armenian's marches, with a very similar outcome. The overall aim of the Young Turkish policy towards the Kurds was—according to Knzler—genocidal: “It was the Young Turks' intention not to let these Kurdish elements go back to their ancestral homeland. Instead, they should little by little be completely absorbed in Turkdom [… im Trkentume aufgehen]."

  16. ↑ Turkey - Linguistic and Ethnic Groups - U.S. Library of Congress

  17. ↑ Bartkus, Viva Ona, The Dynamic of Secession, (Cambridge University Press, 1999), 90-91

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی