مکتب خانه پارسی

مکتب خانه دریچه ای رو به علم و دانش

مکتب خانه پارسی

مکتب خانه دریچه ای رو به علم و دانش

We Spend More, But Have Less; We Buy More, But Enjoy It Less
مکتب خانه پارسی
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
نویسندگان

پاسخ مسئله خربزه کتاب مفتاح المعاملات

مدیر | پنجشنبه, ۲۵ دی ۱۳۹۳، ۱۰:۵۳ ب.ظ

ابو جعفر محمد ایوب حاسب طبری

حکیم و دانشمند ایرانی در قرن پنجم هجری وازجمله ریاضیدانانی

 بوده است که در علم حساب و هندسه کارهای بزرگی انجام داده

است.ازجمله آثارایشان می توان به کتاب مفاتیح المعاملات اشاره کرد.

مسئله زیر در کتاب مفاتیح المعاملات آمده  است.

آیا می توانید پاسخ آنرا بیابید؟

    بازرگانی یک درهم به  غلامش داد و گفت برو به اندازه
    یک درهم خربزه بخر و به باربر بده تا بیاورد. هزینه بیست
    خربزه یک درهم است و باربر شصت خربزه با یک درهم
     به مقصد می رساند. غلام خربزه  خرید و بهمراه باربر آورد.
     غلام چند خربزه آورده است؟

نظرات  (۳۸)

ممنونم خیلی برام سئوال شده بود ولی لطفا به روش معادله انجام بدید. ممنونم😘😘💗💗
اون قسمت کسر 3+1
چیبود?
برای ولی از یک روش دیگم میشه حل کرد
ممنون از شما من جواب رو دیدم و رفتم سر کلاس و همه رو متعجب کردم و یه مثبت گرفتم و البته خودم سعی کردم که حلش کنم حوصله نداشتم تا تهش رو برم
سلام
ببخشید اگر غلام 15خربزه آورده
چرا اولش گفت 60خربزه به مقصد
رسوند؟؟
خیلی خوب بود
۳ از کجا به دست امد
سلام عاللللییییییی هست اما ۳ از کجا به دست امده است
اگر جواب ۱۵ است چرا باربر ۶۰ خربزه اورد
ممنون فقط خواهششششششششششش می کنم اون قسمت کسری رو بیشتر توضیح دهید
من متوجه نمی شم که 1از 60 یعنی چی میشه توضیح دهید
ببخشید من اون قسمتی که شما به کسر نوشتید رو نمیفهمم.چرا خوب اینکه یک درهم یک خربزه نیستش.میشه توضیح بدید؟
پاسخ:
بله درست است یک خربزه یک درهم نیست اما اگر به سوال دقت کنی گفته هر 20 خربزه 1 درهم، خب اگر یک درهم تقسیم بر 20 شود قیمت یک خربزه مشخص میشود ، درست است ؟
خب حالا 1 تقسیم بر 20 را به صورت کسری نوشته ایم
موفق باشید
واقعا ممنونم به خاطر حل این مسئله
پاسخ:
خواهش میکنم صباجان
  • متین کیانی
  • با تشکّر ، خیلی خوب توضیح دادید
    پاسخ:
    خواهش میکنم عزیزم
    عالیییییییییییییییییی بود
    پاسخ:
    خوشحالم که راضی هستید
    عالی بود من حل کردم
    پاسخ:
    خوشحالیم که کمک کردیم آیسا عزیز
    چطوری با یک درهم هم خربزه خریده و هم به غلام یک درهم داده؟!
    پاسخ:
    داده دیگه . هههههه
    در تصویر کامل توضیح دادم عزیزم
    خیلی جالب بود
    پاسخ:
    ممنون از لطف شما
    سلام خیلی پیچیده اش کردید !!!! من آسان تر از این راه حل ، حلش کردم ، ولی جوابا یکی بود و به هر حال متشکرم .………
    پاسخ:
    خواهش میکنم 
    نرگس جان جوابی که بدست آوردید را برای ما ارسال کنید در صورت صحت با نام خودتان منتشر میشود
    ممنون خوب بود ولی اگه میشه بسشتر توضیح بدید قسمت دومش رو متوجه نشدم
    پاسخ:
    حتما در آینده نزدیک توضیح کامل را قرار خواهم داد
    عالییییییییییییی
    پاسخ:
    ممنوووووووون مائده جان
    عالی بود
    سلام ممنون معلممون گفته بود اگه این رو حل کنید 1 نمره به نوبت دوم اضافه میکنه و الان اضافه کرده ممنون
    پاسخ:
    خواهش میکنم 
    به معلمت سلام برسون محمدجان >>>>>>>
    خیلی عالی بود اصلا به ذهن خودم نمی رسید 😂👌💟🙏🌹
    پاسخ:
    خواهش میکنم هانیه جان
    its so good
    پاسخ:
    be my guest, man
    درست متوجه نشدم
    پاسخ:
    در آینده نزدیک کامل تر توضیح خواهم داد
    مرسی
    پاسخ:
    خواهش میکنم صبا جان
    ممنون.ولی روش های دیگری هم بیان کنید.
    پاسخ:
    به روی چشم
    Aliiiiiiiii
    Mrccccccc
    پاسخ:
    خواهششششش میکنم
    مرسی
    پاسخ:
    خواهش میکنم عزیزم
    لطفا بیشتر توضیح دهید
    پاسخ:
    اگر فرصت بشود به روی چشم
    قسمتی از سوال مبهم بود
    عالییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی
    بوددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددد
    پاسخ:
    خواهششششش
    میکنمممممممم
    سلام.
    خوب بود ممنون.ولی اگه کمی توضیح میدادید بهتر بود.
    چون من و چند تا از دوستانم به خوبی قسمتی از سوال را متوجه نشدیم و به امید این که در این وب کمی توضیح داده باشد به سراغ اینترنت آمدیم.
    پاسخ:
    به زودی سروش عزیز
    لطفا این مسله رابه روش معادله حل کنید
    پاسخ:
    به زودی فاطمه خانم
    با روش حدس و آزمایش راحت تره
    پاسخ:
    بله روش ها متفاوت هستند ...
    ممنون
    پاسخ:
    خواهش میکنم
  • سجاد رنجبری
  • مسئله ای است که اگر فکر نکنی نمیتوانی حل کنی
    پاسخ:
    دقیقا سجاد عزیز

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    تجدید کد امنیتی